Twenty years of SA media
ownership (1994-2014)

Reg Rumney is head of the South African Reserve
Bank Centre for Economics Journalism at Rhodes
University where he has developed a curriculum for an
accredited postgraduate course in economics journalism.
He has wide-ranging experience in business journalism,
R eg R u m n ey in the print and broadcast media. As executive director
of Business Map from 2000 to 2005 he was responsible
for producing reports on foreign investment, BEE and
privatisation, and carried out research work in Africa on
the investment climate.




Overview

he powerful political and economic forces that have reshaped the media ownership landscape in
the first twenty years of South African democracy are hard to disentangle.

There is no doubt, however, that political
pressure for racial ownership transformation,
finding its expression in the initially voluntary
policy of black economic empowerment (BEE),
together with renewed foreign investment (by
foreigners investing money into the South
African media and South Africans investing in
media elsewhere in the world) helped to cause a
seismic shift in a landscape that was for decades
static — a publicly owned but only nominally
independent broadcast sector set against a
privately owned and highly concentrated print
sector, with Afrikaans and Nationalist Party-
supporting newspapers backing apartheid
policies and the English-language press mostly
opposing apartheid without espousing radical
change.

This stand-off seemed set in stone, so much
so that in their influential 1984 book, Total
Onslaught: The South African Press Under
Attack, Hachten and Giffard saw the roots of
the polarity in colonial times, with the arrival
of the first press in South Africa. Writing when
they did, they could not envisage anything other
than a partisan press in South Africa, and one
that was characterised by a conflict between
the state and the press.

The continuing gulf between the population
groups has meant that the country’s
newspapers have never outgrown the stage
of a highly partisan press ... So conflict
between the government of the day and the
newspapers has been inevitable.

The lack of media dynamism in the private
sector during the apartheid years was reflected
in the racially discrete consumption of news as
well as the almost total white ownership of the
production of news and its lack of diversity.
In the public sector, a state monopoly froze
out most private sector innovation, with the
exception of those who could exploit the
homeland system - for example, Radio 702
which, in the 1980s, broadcast from the

Bophuthatswana bantustan to Gauteng, and
Capital Radio in the Transkei.

As 1994 dawned, the media had been controlled
for decades by white interests or by the
government of the day - the only innovation
represented by the anti-apartheid alternative
press which would diminish at the end of
apartheid as democracy slowly staunched the
supply of funds for ‘oppositional’ or ‘progressive’
non-profit organisations. An early casualty
was the Afrikaans publication Vrye Weekblad,
which closed in January 1994. Added to the
withdrawal of mainly foreign funding, the loss
of senior journalists from alternative media to
the better-paying mainstream media, and the
sense of a lack of purpose now that democracy
had arrived, contributed to the closure of South,
New Nation and others, including the alternative
news agency, the Eastern Cape News Agency.
None of the major alternative publications
survived, save the Weekly Mail, in the form of
the Mail & Guardian, which staked out a space
for itself in the mainstream print media.

In 1994 the press remained a duopoly. The
English-language press was controlled by Anglo
American and limited in competition by cross-
holdings, whereas the Afrikaans-language
press similarly seemed monolithic. The South
African Broadcasting Corporation (SABC) had
a monopoly on broadcasting in the Republic of
South Africa (as defined by apartheid) — excluding
the homelands where the loophole opened up
by the apartheid system was soon exploited by
competing independent media. However, these
were limited in scope by their distance from major
urban areas, which made the physical business
of transmission difficult. Except for Radio 702
and Bophuthatswana TV (Bop TV), there was
little competition to the SABC, which also owned
the signal distributor Sentech. Bop-TV remained
an independent entity, but was absorbed into
the SABC in the 1990s, while Radio 702 grew
to become a successful commercial radio station
and the kernel of the media company Primedia.

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



There were four big media groups in 1994,
mostly print-based but with a small interest
in the nascent electronic media: Times Media
Ltd (TML); the Argus Group; Nasionale Pers;
and Perskor. Over the two decades, TML, which
was born out of the South African Associated
Newspapers (SAAN) group, would be renamed
Johncom, then Avusa, and finally Times Media
as in the Times Media Group (TMG). The
Argus Group would be renamed Independent
Newspapers SA and then Independent News
and Media SA. Nasionale Pers would be formally
renamed Naspers.

In 2014 there are still four big media groups
although they have undergone big shifts in
ownership and influence: Naspers, TMG and
Independent News and Media still exist, while
Caxton-CTP replaced Perskor, whose assets
it had acquired. Changes in the ownership
of the media should be seen not only in the
political and economic context but also in the
commercial and environmental contexts. The
environment in which the press operated has
changed dramatically during the two decades
with the transfer of advertising revenue from
print to broadcasting, specifically TV (which
had already begun before 1994) continuing
apace. An astonishing decline in newspaper
circulations started just after the 1994 election
(Hadland 2006: 11), and this has continued
in the following two decades, with declining
revenues in print that were not being made
up by their online offerings (Politicsweb 2013).

In 1991, according to advertising research
conducted by Omnicom Media Group (OMD),
22 daily newspapers were published in South
Africa, and that number had not changed by
mid-2013, whereas the number of major weekly
newspapers had increased by three to 28.
Consumer magazine titles at 600 and business-
to-business publications at 640 had both more
than doubled in the same period, although this
growth, according to Hadland, could be ascribed
to the ‘rapid development of the niche, client
magazine or contract publishing sector”.

The rise of mostly free and alternative streams
of news and entertainment on the Internet is
often cited as the cause of the decline, although
the causes may be complex and may include
cutbacks in newsrooms. Whatever the case,
traditional newspapers have inexorably been
losing advertising revenue to broadcasting. The
threat of TV adspend moving from print to TV
motivated the decision in the 1980s to allow
the big four newspaper groups to hold shares in
a new venture, the Electronic Media Network,
or M-Net, the seed of what was to become the
MultiChoice satellite network.*

In 1991, print publications commanded half of
all advertising spend while radio and TV had 46
per cent between them. By the middle of 2013,
radio and TV had around 64 per cent, and total
print was left with 29 per cent, with most of
the growth in TV rather than radio, but definite
declines in print (see Table 1).

In 1994, the SABC dominated the airwaves,
except for homeland-based radio and TV
(notably Radio 702 and Bop-TV). By 2014,
the SABC was challenged in English-language
broadcasting by several radio stations, such as
Radio Highveld, that were privatised from the
SABC, mostly in the late 1990s and specifically
to stimulate diversity and black ownership.
There was a lull after that, until a renewed spate
of licensing in 2007 brought further competition
in the form of Capricorn, m-power and, more
recently, Power-FM. In TV, the SABC had a new
commercial competitor in the form of e-tv,
ultimately controlled by a black empowerment
company, Hosken Consolidated Investments
(HCI). More importantly the privately owned



Table 1: Share of above the line advertising expenditure

1991 2004 mid-2013
Total print 50.2m % 39.6 % 28.7 %
TV 35.1 % 39.6 % 48.0 %
Radio 10.8 % 13.2 % 15.6 %
Total broadcasting 45.9 % 52.8 % 63.6 %

Source: OMD Media Facts

pay-TV satellite platform MultiChoice had
eaten into the SABC's viewership and even its
advertising revenue.

The first South African democratic election of
1994 heralded the dismantling of legislation
which was part of the vast mechanism of media
censorship control, such as the Internal Security
Act, 1979 (Act 32 of 1979). Some apartheid-era
anti-free speech laws, such as the National Key
Points Act, 1980 (Act 102 of 1980) stayed on the
statute book, but fell into disuse or were counter
to the new, liberal Constitution. Democracy also
meant a new interest by foreign investors who,
after years of disinvestment, saw opportunity
in South Africa as it reintegrated with the world
economy. With normalisation came the desire
- in all realms, including media - for racial
redress for apartheid’s exploitative economic
and political exclusion; and civil society began
to agitate for greater diversity in, access to,
and production of news.

What constitutes
is not always
a straightforward
calculation.

The shake-up in media ownership was
aided by the enthusiasm of investors for
de-conglomeration or ‘unbundling’” of the
conglomerates that had dominated business
in South Africa, their growth aided by years of
disinvestment. As Andrew McGregor of Who
Owns Whom has noted, in 1990 South Africa’s
three largest investment groupings, Anglo
American, Sanlam and Old Mutual, between
them controlled three-quarters of the market

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)

capitalisation of the Johannesburg Stock
Exchange. By 2009, that figure had fallen to
25 per cent. Large modern South African
companies tend to have a spread of passive
shareholders, with no large investor holding
any sizeable portion, although the Government
Employees Pension Fund (GEPF), through the
Public Investment Corporation (PIC) and by
virtue of the massive amount of funding it
invests, is often the biggest shareholder.

The desire to unlock value trapped in the
subsidiaries of sprawling conglomerates,
especially Anglo American Corporation, coincided
with the wish to introduce diversity of ownership
and control. What constitutes ‘control’ is not
always a straightforward calculation. A discussion
paper by the Independent Communications
Authority of South Africa (Icasa) - which
regulates electronic communications, including
broadcasting — has tackled this issue in relation to
regulating stakes in broadcasters. Fifty per cent
plus one share is sometimes taken to constitute
control, but the discussion document numbers
at least four categories of control, ranging
from 100 per cent to control of proxy votes by
management with little visible ownership. In any
event, it is clear that control can be exercised by
one shareholder with greater voting rights than
any other shareholder. The Anglo American
chairperson, Harry Oppenheimer, was said to
control the giant corporation with only eight per
cent of the voting rights.

The dominance of Anglo American in the
South African Press, through its subsidiary
Johannesburg Consolidated Investment (JCI)
Ltd, is dramatically illustrated in Diagram 1,
from 1992. Particularly noteworthy is the 37
per cent cross-ownership of Argus Holdings in




TML, which made any real competition between the two groups problematic: if Argus (later to
become Independent Newspapers) gained circulation at the expense of TML it would harm its own
profitability.

Diagram 1-The old ownership order (1992]

Anglo American
orporation

J 993%

Johannesburg
Consolidated Inv Ltd

24%J C = ‘ 23%

37%
Times Media Ltd <}:O Argus Holdings Ltd

29% g g50,7% 24% ‘

M-Net Dispatch Media Caxton Ltd Omni Media (Pty)
I a2 T B
20% $ (TP Holdings Ltd (NA Gallo Ltd
Q @ 96% 39% J @
Horters Ltd Mast Holdings Ltd
Solchem Inv
Source: Who Owns Whom 2009 [ \—J\> Holdings Ltd <L—l 1%

Foreign direct investment (FDI) and Anglo unbundiing

In 1994 the Dublin-based Independent Newspapers (ING) group - later to be renamed Independent
News and Media (INM) - bought 31 per cent (a sizeable stake) of the Argus Group from JCI. Anglo
American had started to follow the worldwide trend of unbundling ownership of non-core assets
to shareholders, and the newspaper groups were the least compatible with the corporation’s core
business of mining.

Moreover, they had, as Who Owns Whom founder Robin McGregor noted, writing in the July 1994
issue of the Rhodes Journalism Review, the greatest ‘nuisance value’ of the non-core investments
because of the political nature of the press. Surprisingly, the Irish investment elicited little debate
about the externalisation of control to a foreign investor of a major source of political influence.
Researcher Sean Jacobs (1999) commented on the deal: despite this major upheaval in the South
African media - which in one fell swoop plunged South Africa into the politics of globalisation and
multinational media corporations - there is virtually no serious public debate regarding the influence
of foreign press ownership on the nature of political debate in South Africa.




McGregor (1994) contrasted the deal with
regulations that prevented more than 20 per
cent foreign ownership of a radio licence, but
he was the exception in questioning the sale
to foreign interests. Instead, political motive
was seen by conservative commentators in
the mainstream press. Before the democratic
elections, the ANC president and soon-to-be
first President of the democratic era, Nelson
Mandela, had given his blessing to the sale.
Tony O'Reilly, INP’s CEO, had reportedly become
friendly with Deputy President Mbeki and with
President Mandela, who had been a guest of
the Irish tycoon in the Bahamas. The sale was
also seen to be a way of ensuring that in the
run-up to the elections the Argus group would
support the ANC or even propagandise for it.
Martin Williams (1994), writing in the Witness,
supposed that the new owners would ensure
that editors of the Argus newspapers would
be favourable to the ANC: ‘... you can expect
Mandela’s friend to have his way with the bulk
of South Africa’s English newspapers. For the
ANC it is a brilliant coup.’

But being positively disposed to foreign investment
did not mean that President Mandela exempted
the Argus in his attack on the press in his
16 December 1997 address to the ANC’s 50th
National Conference, in which he argued that *...
the bulk of the mass media in our country has
set itself up as force opposed to the ANC".

After the initial acquisition, the Irish company
quietly added to its interests in the Argus, so
that in 1999 it transpired that minority interests
only comprised 24 per cent. In April 1999 the
Irish holding company bought out the minorities
and delisted the company, taking it out of the
public spotlight, a move undesirable because
transparency of ownership can be considered
vital for press freedom.

In the years between 1994 and 1999, the South
African arm of the Independent seemed to prove
the wisdom of the investment, launching the
Independent on Sunday as a quality newspaper
and the Business Report as a focused business
insert in all its major titles. The outright
acquisition of the local operation meant that
INM in Ireland could send back all profits not

deemed necessary for local reinvestment
to the parent company. The Media Workers’
Association of South Africa (Mwasa) contended
in its submission to National Treasury in 2013,
in response to the Treasury’s 2011 cross-border
direct investment document, that possible
outflows of almost all profits of around R4.5
billion between 1999 and 2011 have dwarfed
the initial investment of an estimated R560
million to R725 million. At the same time, the
ownership by INM has seen employee numbers
drop from 5 223 in 1994 to around 1 500 in
2013. Mwasa also reckons that between 1997
and 1998 the INM benefited from pension fund
holidays, whereby the company was allowed to
suspend its contribution to the company pension
fund. An estimated R200 million pension fund
surplus was repatriated to Ireland from the
South African company (Mwasa 2013).

The use of the South African subsidiary as a
cash cow for the UK-listed company and the
lack of any obvious benefits to the host country
caused much resentment. The parent company
has been accused of greed. Mwasa (2013)
claims that the foreign investment has not
resulted in any great technology transfer and
that the severe cost-cutting approach of the
shareholder, involving massive staff reduction
especially after the company was delisted,
enabled the Irish company to siphon off billions
in profits to the detriment of the local operation.
This, it says, has left the quality of the group’s
newspapers impaired and the circulations of
most under pressure, with no viable alternative
sources of revenue and an underinvestment in
online operations.

FDI is supposed to be more beneficial than small
foreign share investments or investments in the
bond market. Defined roughly as an investment
of more than 10 per cent by a foreign entity in
a domestic entity, it is supposed, among other

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



benefits, to be long term and to transfer know-
how and technology. It was ironic that one of
the first high-profile foreign direct investments
after years of disinvestment was in the media
sector which, as National Treasury has pointed
out, is among those sectors sometimes
considered strategic. A strong argument is to
be made that, apart
from the launch of
the Zulu-language
daily Isolezwe and a
few other products,
the investment did
not contribute to the
diversity of media.

At the ownership
level it is undeniable
that the Irish owners
resisted - for almost
two decades - any
pressure to introduce
black ownership into
the group. The zero
percentblack ownership of the local company INM
South Africa (INMSA) contributed to a situation
in which the entire newspaper sub-sector could
be accused of minimal transformation at the
ownership level, with the zero black ownership
of Caxton-CTP not making a defence easier.

However, the sale meant that true competition
among the big four newspaper groups became
possible, with the cosy ownership and cross-
ownership between SAAN and the Argus that
characterised the apartheid years a thing of the
past. Also, in a market economy the fate of the
former Aunty Argus (as the company was fondly
called) solid, dependable, dull and trustworthy,
showed what might happen when a partisan
press was replaced with a profit-driven press.
Those who criticised the deal on the grounds that
the Argus would become too close to the ANC
were wrong: those who saw in O'Reilly an owner
who would put profit above all else were right.

With hindsight, the sale to the company controlled
by the former Irish football player and baked
beans king could be considered a poor move by
the Anglo American Corporation, although not in
the same league as its support of the decision to

close the Rand Daily Mail. However, some of the
other foreign contenders might well have been
worse, and it is not clear who else would have
been able to buy the Argus at the time, when
South Africa was still struggling to emerge from
the insularity of the apartheid economy and the
conglomeration that this had aided.

In 2012 it became
apparent that the
investors in Indepen-
dent News and Media
in Ireland wanted to
sell the South African
subsidiary, and early in
2013 it was clear that
a grouping headed
by the black
empowerment com-
pany Sekunjalo was
bidding for the group.
Most speculation
about the nature of
the consortium was
put to rest in June 2013 by the executive
chairperson of Sekunjalo Investments Ltd, Dr
Igbal Survé, a black empowerment pioneer.

The news that the Irish company was to sell the
South African arm was greeted by some INMSA
journalists, wearied by years of cost-cutting, and
by some observers, with relief. That relief was
replaced with disquiet when Survé effectively
fired a prominent and independent-minded editor
in controversial circumstances. The Sekunjalo
chairperson offered two different reasons for
the removal of Alide Dasnois from the editorship
of the Cape Times, first for presiding over a
decline in circulation and then for not abiding
by a group-level decision to lead the paper
with the news of the death of Nelson Mandela,
relying instead on a ‘wrap-around’ addition
to the newspaper to carry the news. The real
reason, it was surmised, was that Dasnois had
chosen to lead the paper with a story critical of
Sekunjalo. The firing of Dasnois was followed by
the departure of several senior staff members,
including award-winning business journalist Ann
Crotty, and an attack on senior members of the
Cape Times news staff by the newly appointed
group executive editor Karima Brown and



Vukani Mde, group op-ed and analysis editor in
an op-ed piece in the Cape Times (Brown 2014).
As newspaper commentator Gill Moodie reported
at the time, an earlier, unedited version of the
piece explicitly mentions Dasnois’s decision to
lead with the Sekunjalo story.

However, at issue is the original piece sent out
by Brown and Mde to the titles [before editing
and publication] that makes mention of ‘four
editors’ who decided not to change the front of
the Cape Times on the night of Mandela’s death
and ‘decided they ... would run a story that in
their view was damaging to [Survé’s company]
Sekunjalo, as their own “up-yours” message to
Dr Survé (Moodie 2014).

Survé himself assured journalists that editorial
independence would be respected and accused
rival media organisations of being inspired by
fear of competition in their critical reporting of
his group and the INMSA acquisition.

Long before the events at the Cape Times, Anton
Harber, head of journalism at the University
of the Witwatersrand, had already expressed
concern (with what he described as coyness)
about the involvement of an unnamed Chinese
consortium, possibly government aligned, in
the company.

This was among the details finally announced in a
Sekunjalo Independent Media (SIM) press release
in June 2013 that revealed that a Sekunjalo-led
group of investors had paid Independent News
and Media of Ireland R2 billion for the local
operation - a considerable disinvestment figure.
The statement said that the PIC would own 25
per cent of INMSA after the deal; the rest would
be held by the SIM consortium, with 75 per
cent. This turned out to be 55 per cent, since a
mooted 20 per cent investment by the Chinese
consortium Interacom was soon in place. The
SIM consortium itself would have two distinct
groups of investors: a lead shareholder grouping
which would hold 63 per cent of SIM, and ‘a
number of broad-based value adding partners’
which would hold 37 per cent.

The broad-based partners, comprising
development trusts and black investors among

others, is diverse to say the least, and numerous,
in common with many black empowerment
transactions of the past. It included politically
connected individuals, development trusts,
community organisations and a Sekunjalo
company. The majority SIM shareholder comprises
three groups: 10 per cent is reserved as a special
purpose vehicle for employee shares. That means
that 53 per cent is shared - in a manner that
has not been disclosed - between Sekunjalo
Investment Holdings (Pty), an unlisted company
controlled by Survé, and three union investment
companies: Cosatu investment company Kopano
Ke Matlaka, Southern African Clothing and Textile
Workers' Union Investments Group (Pty), and
the Food & Allied Workers Union’s Basebenzi
Investments (Pty) (see Diagram 2).

The 25 per cent holding by public-service
pensioners was a surprise. Harber noted at the
time that the investment did not seem to fit into
the mandate of the GEPF:
‘This is a high-risk, high-price investmentin a
declining industry - not the kind of thing one
normally spends pensioners’ money on.’

There is a precedent for the PIC investing in
the media though: in November 2013 Who
Owns Whom recorded the PIC as having a 20
per cent holding in TMG and 11 per cent in
Naspers.

Naspers is more than a South African media
company however, with a market capitalisation

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



Diagram 2 - INMSA post Irish disinvestment

UNIONS

SPECIAL PURPOSE
VEHICLE (SPV)

Sekunjalo Investment
Holdings (Pty)

BROAD-BASED INVESTORS

37%

10%

LEAD SHAREHOLDER GROUPING

63%

Public Investment
Corporation (PIC)

Sekunjalo Independent Media (SIM)

25%

Independent News and
Media South Africa (INMSA)

that dwarfs other media companies and an
international revenue base. The investment in
TMG is equally puzzling, and the PIC does not
give reasons for its investments.

INM of Ireland exited with a sizeable sum for
a total investment that is unknown but was
clearly small in relation to the annual outflows
of profit in the period 1999 to 2011 and the
final sum paid. If the foreign investment in the
Argus did well for the foreign investor, however,
this does not necessarily mean that the country
as a whole lost out, for investment is not a
zero sum game, and it was an important signal
to other foreign investors at a time when
South Africa was desperate for foreign direct
investment after years of disinvestment. Yet
the investment by the Irish company is unlikely
to be viewed positively, because of the R200
million repatriation of pension money and the
belief that the company underinvested in its
South African operations while taking billions
out to finance the other operations of INM. Other
foreign investors have not fared as well. The
Financial Times (FT) Group, part of the Pearson
group that publishes the Financial Times and
the Economist, bought a 50 per cent stake in
two Times Media publications, Business Day and
the Financial Mail, to form the BDFM subsidiary
in 1997. In 2013 it was announced that the
FT Group had sold its 50 per cent holdings in

75% 20%?

CHINESE
CONSORTIUM?

BDFM back to TMG for an undisclosed sum.
This partnership arrangement gave the Pearson
group a strong decision in editorial matters.
In the run-up to the 1999 election, the then
Financial Mail editor, Peter Bruce, backed a rival
of the ANC, the United Democratic Movement,
led by Bantu Holomisa. Cyril Ramaphosa,
the black chairperson of Johnnic, the holding
company of TML, was angered by this. Had he
wanted to dismiss Bruce, however, the 50 per
cent Pearson stake would have made it difficult.
The even split of ownership between the foreign
owners and TML meant that neither could make
a unilateral decision, and Pearson would almost
certainly have supported Bruce, who had ties
with the company as a former journalist at the
Financial Times.

Another foreign investment and disinvestment
in the first 20 years was the sale (for an
undisclosed sum) by the Guardian Media Group
of London of 87 per cent of the Mail & Guardian,
the only major newspaper independent of the
big four publishing houses, to Zimbabwe-
born regional publisher Trevor Ncube. The
investment by the Guardian after the failed
attempt by the Weekly Mail to launch a daily
newspaper, the Daily Mail, in the early 1990s
probably saved the company from collapse,
though there was some criticism in London that
the Guardian group would have done better to



invest in one of the major media groups. In the
end, I surmise that the Guardian is unlikely to
have made much on the disinvestment, since
the Mail & Guardian as a company has struggled
to expand beyond its core product, the weekly
Mail and Guardian.

Another notable example of a venture that did
not benefit the foreign investor was the launch in
October 2003 of a quality newspaper, This Day,
by Nigerian media mogul Nduka Obaigbena.
The paper closed in October 2004, barely a
year after it was launched. Obaigbena was said
to have invested millions, the first significant
investment from Nigeria into South Africa
rather than the reverse, but one that was not
to be followed by other big investment inflows
from that country. Perceptions are that the
paper closed because of poor financial decisions
by the owner rather than editorial performance,
and the fate of the newspaper illustrated the
tough environment for any new entrant into
the print media, especially in the light of cosy
printing and distribution arrangements between
the incumbent print groups. The pity of the
failure is that a genuine pan-African media
investment faced such an unfriendly welcome.
The other pan-African media investment, by
Trevor Ncube, was a newspaper that, though
not belonging to the big four publishers, was
already established.

FDI has been associated with new investment
in news media, including print. In 2010 the
Gupta family, said to be close to President
Zuma, launched a newspaper called The New
Age, harking back to the brave alternative
publication of the 1950s. The financing details
were unclear, but foreign money was involved
since the Gupta family are from India. The
same family has launched the Africa News
Network (ANN7) news channel on the DStv
platform to compete with the other two general
news channels run by e-tv and SABC. Even the
vaunted ‘bringing home’ of the Independent
newspaper group was made possible by a
Chinese group, Interacom Investment Holding,
comprising China International Television
Corporation and the China-Africa Development
Fund, buying 20 per cent of the company.

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)

Foreign investment is neither good nor bad
in itself, even in a sensitive area such as the
news media. What it has done, in an area
which is not a natural magnet for high levels of
local investment, is supply capital to enable a
change in the media landscape. The purchase
of the Argus group by Independent Newspapers
of Ireland was probably necessary because
at the time conglomerate ownership was so
concentrated that selling the newspaper group
to a domestic investor would only have meant
changing ownership from one conglomerate to
another. The Mail & Guardian newspaper, the
only major newspaper independent of the big
four groups, exists because the London-based
Guardian group invested money at a time when
the Weekly Mail desperately needed capital. This
Day failed, but it could have been yet another
independent voice. The New Age, which hopes
to support news values that differ from the
mainstream, would not exist without foreign
capital. Even new entrants to TV, such as DStv
challenger Top TV, have foreign investment.

Black economic
empowerment (BEE),
regulation and corporate
restructuring

Whether the sale by the Guardian group counts
as black empowerment is debatable, since black
empowerment was clearly meant to benefit
those ‘previously disadvantaged’ by apartheid.
Nonetheless, Ncube is the only visibly African
media mogul, and stands out among his white
peers.

The company most associated with the
phenomenon of black economic empowerment
is the Times Media Group. Known in 1994 as
Times Media Limited, it was, like the Argus
group, controlled by Anglo American through
Johannesburg Consolidated Investments Ltd, a
mining company that controlled or part-owned
a grab-bag of interests, including shares in SA
Breweries and Toyota.




This was an era where conglomerates were
becoming unpopular because they tended to
trade atdiscountto the underlying assets. In other
words, the value of all the assets of the diverse
companies that made up the conglomerates was
higher, lumped together, than investors on the
stock exchange were prepared to pay for the
shares of the conglomerate. This meant that
unbundling, whereby companies passed shares
in the companies held by conglomerates directly
to the shareholders of those conglomerates,
could at a stroke unlock the value in those
underlying companies.

Anglo American took the first steps to de-
conglomerate, and Johnnic was seen as a
handy vehicle for Anglo American to show, in a
concrete way, its support for the new democratic
dispensation that embraced BEE. In the minds
of Anglo executives, this deal was probably
intended to mimic the sale of a controlling
stake in General Mining Corporation by Anglo
to Afrikaner interests in 1964 so as to establish
Afrikaner participation in the mining industry.
This was to be the platform for creating the
Afrikaner mining company Gencor which was to
play a key role in Afrikaner empowerment.

Anglo American first divested Johannesburg
Consolidated Invested Ltd (or ‘Johnnies’ as
it was known) of the Argus and the Sowetan
newspaperin 1993. These ended up in the stable
of the New African Investment Ltd (Nail) group
founded by Dr Nthato Motlana. Anglo then split
the original JCI into three separate entities, and
set about finding black empowerment investors
for two of the three entities, Johnnic and JCI
Ltd. JCI Ltd focused on mining, while Johnnic
contained many of Anglo’s industrial holdings,
along with Times Media Ltd. JCI Ltd was sold
to a consortium headed by Mzi Khumalo, while
most of Anglo’s holding in Johnnic was sold to
a broad consortium of black investors, which
included Nail, in two stages, starting with 20
per cent in a highly publicised deal in 1996.

The new BEE-headed Johnnic was an unfocused
investment conglomerate, controlled by a group,
the National Empowerment Consortium, itself
too diverse to be decisive about the direction of
the company. What happened to Johnnic proved

to be symptomatic of much BEE at the time:
rather than focus on building a black version of
Sanlam or Gencor, Johnnic itself was unbundled,
sold off and restructured in a seemingly endless
process in the years that followed, as investors
(including the BEE investors) sought to extract
monetary value. The stakes in Toyota and South
African Breweries were sold off and, crucially,
a valuable stake in cellphone service provider
MTN was spun off. Over time, holding company
Johnnic faded away and TML, renamed Avusa
and then more recently TMG, became a ‘pure
media play’, meaning that it was focused on
newspapers, books and film. The restructuring
continued until the remaining valuable assets
that might have cross-subsidised the print
media arm, the 50 per cent holding in M-Net/
Supersport, were split off to leave a much leaner
and smaller entity that was renamed TMG.

The fate of TMG can be contrasted with that of
Naspers, which went in the opposite direction,
building on its MNet stake and diversifying
into new media in the form of Internet service
provision as well as internationalising its
operations. At the time of writing, Naspers had a
market capitalisation (the number of its shares
multiplied by its share price) of almost R500
billion whereas TMG had a market capitalisation
of under R3 billion. Naspers’s media interests
are housed in a separate company, Media24.

With the restructuring of Johnnic, the 35 per
cent BBBEE stake in Johnnic was replaced by an
investment by Tokyo Sexwale’s Mvelaphanda
Group in TML, maintaining the company’s BEE
ownership status. This was followed by the
acquisition of the Universal Hirt & Carter group
boosting the BEE holding to around 50 per cent
and making Avusa by far the most ‘empowered’
of the big four print groups at the time. This
was especially the case since two groups,



Caxton-CTP and INMSA, had zero, and Naspers
has kept its BEE percentage at 15 per cent for
some time. The Mvelaphanda group sold its
stake and the controlling shareholder became
the Blackstar private equity company in 2012
when it bought 28 per cent of Avusa.

Motlana’s Nail had been part of the original NEC
that bought a controlling stake in Johnnic, and
it had bought the Sowetan in the early days
of empowerment, but Nail had used its original
stake in Metropolitan Life to become a serial
dealmaker, disposing of a valuable stake in
MTN along the way, and only when the founder
and his long-time associate were ejected from
the company in May 1999 (in an apparent
shareholder revolt) did the company split into
a financial services New Africa Capital company
and a focused media company New Africa
Media, which shortly retook the name Nail. Nail,
under the leadership of BEE businessperson
Saki Macozoma, wanted through acquisition
(particularly in the broadcasting arena) to create
a media company weighty enough to make a
difference, and made a bid of R377m for the
assets of the successful BEE group Kagiso Media.
According to a report in The Star in January
2002, Nail controlled the Cape-based Kfm and
had a 37 per cent stake in Radio Jacaranda in
Gauteng, around 25 per cent of Johannesburg-
based Kaya FM, while Kagiso held 43 per cent
of Radio Jacaranda, 90 per cent of KwaZulu-
Natal’s East Coast Radio, and a minority stake
in Free State radio station OFM. Nail also had,
in addition to 100 per cent of the Sowetan, a
controlling stake in the Sunday World, and other
media interests. Nail’'s ambitions to become a
major media group, however, came to naught.
Icasa put paid to its ambitions in January 2002
by disallowing its purchase of the assets of
Kagiso Media.

Had Icasa granted its approval, Nail would have
acquired a controlling interest in East Coast
Radio in addition to the controlling interests it
already had in the Jacaranda and Cape Town-
based KFM radio stations - but Section 49 of
the Independent Broadcasting Authority (IBA)
Act, 1993 (Act 153 of 1993) provided that
one company may not own more than two
FM radio stations, and Icasa refused to grant

Nail an exemption from this prohibition. Icasa
also viewed the black ownership of Nail (less
than 5 per cent) with concern because Nail was
seeking to take over Kagiso Media, which had a
higher percentage of black ownership. Icasa felt
the deal would have diluted the empowerment
status of Kagiso Media. The decision was the
death blow for what remained of Nail, whose
assets were gradually sold off. The company
continued to linger for a while as a shell on the
JSE Securities Exchange.

Itis ironic that regulations preventing concentration
in the broadcasting arena would crush a possible
black-led challenger to the big four, and an
illustration of the unintended consequences
of legislation. The mainstream groups had
grown in an environment of little regulation of
ownership but harsh regulation of content: the
reverse of this situation prevented the growth
of a major BEE media group.

That was not the only reason, however, for a
failure of the black-owned press to flourish in
the 20 years. In general, black companies such
as National Sorghum Breweries found, early on
in the new era, that patriotism had little effect
on black consumers. As democracy took hold
it became clear that, with the exception of the
Afrikaans press, concentrated in the hands of
Naspers, itself now more infused with capitalism
than Afrikaner patriotism, newspapers could
not easily be considered black or white. A good
example is the Sunday Times, for many years
South Africa’s biggest circulation weekend
newspaper. According to the 2013 financial
results, Times Media’s flagship Sunday Times
has seen black readership grow from 50 per
cent in 1992, to 76 per cent in 2002, and to 85
per cent in 2012.

Moreover, print media incumbents were in a
strong position to repel invaders of their territory,
because of the capital requirements of running
newspapers and magazines, including printing
costs. Some companies such as Media24 were
vertically integrated, with their own printing
presses, and others were party to distribution
arrangements. Breaking into this closed world,
as the Weekly Mail was to experience, was no
easy task.

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



The question that is often asked, with an implicit expectation of the answer ‘no’ is: has BEE or
BBBEE in the print sector made a difference? Looking at Table 2, I would say that this answer is
simplistic. BEE has changed both the ownership and the employment equity of the big groups, as
the BEE levels, measured in terms of the BBEE Codes scorecards, indicate. Now only one group,
Caxton, has no black ownership. It is effectively a one-man show, with the quiet media baron Terry
Moolman controlling the company (although the controlling share is referred to as the Moolman-
Coburn partnership, Moolman’s long-time partner Noel Coburn is very much in the background).

Table 2: Listed print media groups

Turnover Market Major shareholders | BEE ownership % | BEE level
capitalisation
R-million
TMG R3 899 R2 684 Blackstar, PIC 55.64 % 4
INMSA N/A N/A BEE and Chinese Estimated 55 % N/A
Consortia, PIC
Media24 R7 970 N/A Naspers Ltd 44.74 %
Caxton R5 984 R8 337 Caxton Ltd, Element 0 % 5

One

Source: Who Owns Whom, Sharedata, author’s own calculations

Caxton has stepped out of the shadows of
the Argus/Independent and TML to become a
powerful print media operation, focusing on
printing and advertising-heavy free ‘community’
newspapers. It also owns the Citizen, a
newspaper that resembles the Sowetan in
having changed ownership twice during the
first 20 years of democracy. At one stage during
the restructuring of Johnnic, owner of TML, it
seemed that Caxton, in which Johnnic then held
around 43 per cent, might take over TML.

The Sowetan went from the Argus company to
Nail to TMG. The Citizen, born out of the illegal
and secret apartheid ‘total onslaught’ against
the English-language press, became part of the
portfolio of Kagiso Publishing, a subsidiary of
Kagiso Trust Investments (KTI), in 1997, when
Perskor merged with Kagiso Publishing to give
KTI a 15 per cent joint-control stake in the
company that published the Citizen and had 50
per cent of Rapport. In 1998, Caxton bought
Perskor, and acquired control of the Citizen,
along with the 50 per cent of Rapport which it
sold in February 1999 to joint owner Naspers.
According to a report in the Citizen at the time,
Caxton also gained ‘23 regional newspapertitles,
13 consumer magazines through subsidiary
Republican Press’ and ‘electronic media

investments in MNet, MIH Holdings and M-Cell’
(The Citizen, 1997). Perskor was involved in
the manufacture of ink and speciality printing
for envelopes, cheques, business forms and
exercise books, and educational material. The
deal enabled Caxton, or more correctly Caxton
and CTP Publishers and Printers Ltd, to expand
its regional newspaper reach substantially.
According to Who Owns Whom, the company
now has around 170 newspaper titles, excluding
The Citizen, which is the company’s only major
metropolitan newspaper.

At the end of 2013, a R2.3-billion bid was made
for the untraded listed company ElementOne.
Trade in the company’s shares on the JSE was
stopped in 2009. ElementOne is a leftover
from the days of print media company cross-
holdings, spun off in a restructuring that saw
Johncom sell its stake in M-Net/SuperSport
to Naspers to become separated into the
publishing arm Avusa and ElementOne, which
held some cash as well as a 40 per cent stake in
Caxton. Legal disputes prevented shareholders
selling their stakes in ElementOne. The bid
meant, according to newspaper reports, that
Terry Moolman would entrench his control of
Caxton.



During the buying and selling and unbundling
that characterised the years after 1994, and
which saw the end of Perskor, its long-time rival
in the Afrikaans newspaper market, Naspers,
focused its attention on the electronic media.
All the while it maintained and strengthened its
position in the Afrikaans print media through
wholly owned subsidiary Media24 by acquiring
in February 1999 the 50 per cent it did not
already own in the Afrikaans Sunday newspaper
Rapport from Caxton after its acquisition of
Perskor. It also grew its printing interests so that
it is, with Caxton, one of the biggest printers as
well as publishers.

Media24 launched a successful
South African tabloid paper,
the Daily Sun, which is still
the biggest daily newspaper in
terms of circulation although its
circulation has declined (along
with that of most newspapers)
from previous highs. In May 2012,
the Competition Commission
approved the acquisition by
Naspers subsidiary Media24 Ltd
and Paarl Coldset (Pty) Ltd of
the 50 per cent of the Witness
Printing and Publishing Company
(Pty) Ltd, taking Media24's
shareholding to 100 per cent,
and ending the independence
of the newspaper that was for
a long time the only substantial
publication not in the hands of
the big four.

In 2006, Naspers launched broad-based
‘retail’ BEE schemes, Phuthuma Nathi and
Welkom Yizani, aimed at enabling a large
number of black South Africans to have shares
rather than high-profile, politically connected
individuals. The 2006 launch of Media24’s
Welkom Yizani retail offering gave black
individuals and groups 15 per cent of Media24
Holdings. Naspers boasts that largely through
the Phuthuma Nathi share schemes more than
100 000 black South African individuals and
groups own shares in MultiChoice South Africa.
The broad-based approach means that there
is no single large BEE shareholder who might

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)

want to influence company direction (though
most BEE shareholders have tended to be
passive investors). The PIC, which represents
government pension funds, is, with 11 per cent,
the biggest single shareholderin Naspers, which
can be regarded as controlled by management,
particularly the chief executive, Koos Bekker.
According to a report in the Mail & Guardian in
August 2013, Bekker, who is compensated only
in shares and not a salary, controls ‘almost
4 per cent of Naspers through a combination of
11.7 million share options he holds directly
and a 1.1 per cent stake held by a family trust’.
Outside of the big four groups, there has been an
explosion of ‘business-to-business’ publications,

Satellite TV has offered greater diversity, but not much
transformation of media content. Digital Terrestrial
Television will provide more channels of communication

and could open this up to the poor

with OMD research noting a doubling in growth,
to around 650, from 1991 to October 2013.
This includes specialist trade magazines, but
also publications such as Engineering News,
a family-owned publication and an important
source of news about the real economy. Many,
if not all, are independent of the big four groups
and include magazines such as the SA Institute
of Chartered Accountants official journal; and
there is little black ownership, other than that
of Mafube Publishing, founded by black media
pioneer Thami Mazwai.




Broadcasting, BEE and the
private sector

The Naspers focus on electronic media took
two approaches: pay-TV and Internet services.
Both have paid off well, transforming the staid
company into a dynamic multinational, taking
advantage of South Africa’s new acceptability
after 1994 to invest first in Africa and then in the
rest of the world.

The pay-TV operation, MIH Holdings Ltd, had its
origins in M-Net, or Electronic Media Network,
the pay-TV channel formed in 1985 to offset
the siphoning of ad revenues from print to TV
for the dominant four print groups at the time.
M-Net, listed on the JSE Securities Exchange in
1990, owed its success to its ability to persuade
South Africans to pay to add to their TV viewing,
restricted for many vyears to three SABC
channels. In October 1993, M-Net was divided
into two companies. The channel remained
M-Net. The subscriber management, signal
distribution and cellular telephone businesses,
together with a holding in European pay-TV
operator FilmNet, were subsumed in a new
company called MultiChoice Ltd, later named
MIH Holdings Ltd. In December 2002, Naspers
unbundled MIH, so the minority interests in
MIH Holdings and MIH Limited were swapped
for shares in Naspers itself, leaving Naspers as
the sole shareholder. M-Net/Supersport was
delisted and consolidated under Naspers in
2004, and is now majority owned by Naspers.

Naspers also developed its educational services
arm, forming, in January 2000, Educor Holdings
Limited. Itwentinto Internet service provision with
the launch of M-Web in 1997, but its acquisition
of a 47 per cent interest in May 2001 in Tencent
Holdings Ltd, the operator of what has become
the leading instant messaging platform in China
(called QQ), has been enormously profitable for
the group. The investment has been described
by Bekker himself, along with other investments
in emerging markets before the 2009 financial
crisis, as ‘pure luck’. Naspers strategy means
that in the media sector it far outstrips other
groups, with a market capitalisation of R368
billion.

The significance of Naspers’s early move into
pay TV, distributed by satellite through decoders
(unlike in the US where cable companies are the
medium), is that it has enormously broadened
the diversity of news and entertainment. The
South African authorities, which moved speedily
to privatise some SABC radio stations and license
new ones, have not even considered a new free-
to-air station after licensing the only private
commercial TV operator, e-tv. In the interim,
aspiring broadcasters such as Summit TV, now
rebranded as Business Day TV, and ANN7 have
had to use the MIH platform and its decoders.
Naspers’s MIH subsidiary is entrenched in this
area, having been allowed to grow quietly in
the background while commercial free-to-air TV
has stagnated.

A big winner of the lack of movement has been
e-tv. Midi Television, in which US-based Warner
Brothers had a 12 per cent stake, was granted a
licence for the new free-to-air private television
channel in April 1998. Midi TV originally
contained a host of small empowerment
entities, along with a holding by Sabido, the
investment vehicle of the empowerment
investment holding company HCI Ltd. In 1999,
Midi applied to the broadcasting regulator to
restructure its shareholding structure so that
the entire South African shareholding of around
80 per cent was placed into HCI's wholly owned
subsidiary Sabido Investments, since the
smaller shareholders had forfeited their shares
by failing to meet their funding obligations.
The growth of e-tv involved not only foreign
investment and BEE but also Afrikaner capital.
In 2000 the Rembrandt Group was reported to
be about to acquire an estimated 26 per cent
stake in Midi TV for around R300-million.

In  broadcasting generally, government
regulation has been the key driver of ownership
changes. The IBA, later to be merged with the
telecoms regulator and renamed Icasa, was
established in 1994, with sweeping powers.
One of the first steps of the IBA, to create
diversity in broadcast media, was, according
to the National Association of Broadcasters, to
spur community radio.



From 1994 the IBA processed hundreds of
community radio licence applications from
diverse groups and sectors of South African
society.

Over 100 community sound services exist and
although the sector has struggled to access
advertising and other forms of financing it is
recognised as being a crucial part of the South
African broadcasting landscape - in providing
diversity for listeners and much needed skills
for the commercial radio sector (NAB 2014).

The IBA, in line with the authority’s 1995 Triple
Inquiry Report, recommended that the SABC
privatise its six regional radio stations (Highveld,
Jacaranda, Kfm, East Coast, Algoa and Oranje),
and this was approved by Parliament. On top
of this, in early 1997 the IBA started to hold
hearings for new ‘greenfield” commercial radio
licences. The former SABC stations, since they
had already carved out parts of the market, were
easy to profit from. The greenfields stations
required capital, and this meant that smaller
bidders such as empowerment companies
would have to raise debt.

Broadcasting, however, offered an easier
transformation path than the print sector
because the capital requirements were not
great and the dominance of the airwaves by
the SABC until privatisation and issuing of new
licenses had kept the radio arena under-traded.
For a newspaper or magazine, every extra
reader costs money: for a broadcaster, every
extra listener is free. Producing a newspaper
or magazine incurs substantial printing and
distribution costs for each copy. Radio stations,
which are less capital intensive, could be easily
turned around and made profitable. Hence the
new BEE owners of radio stations could quickly
pay off debt and be in the black. The opening
up of the airwaves enabled the creation of
an entirely new and profitable listed media
company, Kagiso Media, and the growth of
Primedia as well as other small aspirants such as
Union Alliance Media (which was later dissolved)
and African Media Entertainment (AME) (which
survived some trying times to remain listed on
the JSE). AME has majority stakes in Free State-
based OFM and Radio Algoa. Interestingly, the

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)

Moolman and Coburn partnership owns 25 per
cent of the company.

Alternative media, the
Internet and community
newspnapers

One of the things the new democracy grappled
with was the lack of a diversity of voices in the
media. Part of the solution to that problem was
racial transformation of ownership although
black owners are as likely to be distracted from
social responsibility desires by the need to profit
from their ownership as are white owners. The
commercial motive can lead to what media
commentator Jane Duncan has called the
‘hotelling effect’ or race to the bottom of many
different media enterprises imitating each other
in chasing the same audience. The experience
of the alternative media, where in the years
after 1994 almost the only survivor of the feisty
newspapers that came onto the scene in the
mid-1980s was the Weekly Mail (in the form
of the Mail & Guardian), was telling. Though it
was formed with a political purpose, the Weekly
Mail was structured as a company rather than
a nonprofit organisation. The other alternative
newspapers, heavily dependent on funding, did
not make the transition into mainstream media
to survive in the new era.

The growth in numbers of community media,
in both broadcasting and print, is startling,
although there is a big difference between
community-owned newspapers and regional
‘knock and drops’ owned by one of the big four.
Commercial community media has its place in
hyper-local news, but it is not what is envisaged
when talking about media diversity. Community
radio was an early winner of the new era, and
to this was added, in 2007, the first community
TV licence, granted to Soweto TV. OMD records
almost 500 community or local newspapers or
magazines including local newspapers owned
by Caxton and INMSA. The MDDA reports that
the Association of Independent Publishers
(AIP) represents 230 small, community-based,
grassroots publishers around South Africa




producing 3.2 million newspapers a year. There
are around 165 community radio stations, and
a handful of community TV stations.

Community broadcasting and publishing
is differentiated from commercial by the
nature of ownership and the profit motive.
But when a community radio or TV station
becomes extremely successful, and raises
revenue through advertising that more than
covers costs, how and to whom should that
money be distributed? The Deputy Minister of
Communications, Stella Ndabeni-Abrahams,
expressed concern at the commercial nature
of some community TV stations in 2013, and
threatened to take back licences. She was
also reported to have said that community TV
should be better regulated than community
radio stations.

This investment should be protected and
safeguarded by a strong governance model
instead of the fluid one prevalent in the
community radio environment currently,

she was quoted as saying (Mungadze 2013),
suggesting that some community radio stations
have also adopted a commercial model.

Satellite TV has offered greater diversity, but
not much transformation of media content
and has been in effect a monopoly industry
until fairly recently. The dominance of DSty,
provided through the MultiChoice platform, was
presented with a potential challenger in the
form of four new licensed pay-TV providers,
among them Telkom Media, the majority stake
in which Telkom was forced to dispose of to the
Chinese Shenzen Media group after not making
any headway in launching the channel. DStv has
had years in which to entrench itself and its set-
top decoder boxes. New competition from free
satellite-to-home TV providers has arrived, with
Freevision, owned by Sentech, and Openview,
owned by e-tv’s sister company Platco Digital,
both offering one-off payments for decoder
boxes and no subsequent subscription payment
for receiving their broadcasts.

It does not auger well for the fate of Top TV,
the first competitor for MultiChoice. Top TV was

launched in 2010 by On-Digital Media, but the
channel failed to catch on. On-Digital Media was
reportedly taken over by China’s StarTimes TV
conglomerate and relaunched as StarSat in 2013.

One new and promising area of diversity-enabling
media is that of web-based news publications
on the Internet. Again, capital requirements
for a start-up are not huge, as no presses, or
even studios, are necessarily involved, but news
is labour-intensive. There have been a few
attempts at starting web-based news products,
the longest lasting being the independently
owned Daily Maverick. Moneyweb, a business-
based website that was ahead of its time, has
been taken into the Caxton stable.

Although the independent Mail & Guardian
pioneered using the Internet to publish news, the
big four news companies have now established
a strong presence. According to Politicsweb in
September 2013, data showed that measured by
unique browsers Media24 had by far the largest
online readership of the big newspaper houses.
‘Its websites - excluding those of its magazine
division, which are recorded separately — were
visited by an average of just over half a million
Unique Browsers a day in July 2013. The Times
Media Group websites had the next largest
following, followed by Independent News and
Media South Africa, then the Mail & Guardian
and then Caxton’ (Politicsweb 2013).

Gonclusion

It is tempting to quote the author of the Italian
novel, The Leopard: ‘Everything must change,
so that nothing can change.’ But it would be too
cynical.

There has, in one sense, been a massive
reshaping of the ownership of the sector, in both
the mature markets of the print media and in
broadcasting. In another sense, not that much
has changed, since four big groups still control
the print media even though Naspers, through
Media24, has outstripped its peers of 1994.
There has been a concentration of ownership
as well as streamlining of ownership - and the
previously independent Natal Witness ending up



owned by one of the big four groups is symbolic.
Entering the market is not easy, as shown by
the failure of the Nigerian investment This Day
- which also underlined that the restructuring
of the print media has been associated with and
driven by foreign investment as much as by BEE,
with both negative and positive consequences.
Yet the barriers to entry are not so high that
new entrants do not take the chance, especially
in times of optimism and prosperity. Moreover,
some academic research suggests that South
Africa may have the right number of big media
firms for its population.

Ownership has definitely moved out of the old
corporate conglomerate mould that shaped the
sector for so many years. A mark of this is the
entry of new media moguls, individuals who
stand out in directing media companies, such
as HCI's Marcel Golding and Johnny Copelyn,
Caxton’s Terry Moolman (publicity-shy though
he may be), Naspers’'s Koos Bekker, Mail &
Guardian’s owner Trevor Ncube and, lately,
INMSA’s Igbal Survé.

In broadcasting, despite massive changes in the
regulatory environment, a big push for diversity
and BEE, the SABC still dominates the airwaves.
In ethnic-language radio it owns Ukhozi FM, and
allthe other ethniclanguage stations; the private
sector has shown little interest in this market,
making it a public service. More pertinently,
while regional stations were privatised in the
1990s, the SABC owns all the national radio
stations such as Metro FM and 5FM. Ukhozi FM
has 20 per cent and Metro FM (also owned by
the SABC) has around 18 per cent of the total
adult radio listenership. The five national SABC
stations and Ukhozi together account for more
than half of all adult listenership.

In TV, no new commercial free-to-air terrestrial
channel has been licensed to compete with the
SABC, and only recently have competitors to
DStv or SABC-TV been licensed - without, so far,
much noticeable impact on DStv’s dominance of
satellite TV. The private sector has, on DSty filled
the vacuum created by the failure to liberalise the
free-to-air TV sector, creating new demand by
offering dozens of channels, specialising in sport,
entertainment and news, and including foreign

news offerings. The popularity of satellite TV
can be witnessed by the proliferation of satellite
TV dishes even in relatively poor areas, and
the figures bear out the growth, with Naspers’s
annual report for the year ending March 2013
announcing that subscriber numbers had grown
to around 4.5-million.

The private sector has provided - at a price
- a greater range of media through satellite
TV where the public sector could not do so
through free-to-air TV. However, the increase in
diversity is limited, with many channels offering
entertainment rather than education. More
importantly, the market mechanism still fails
to provide ethnic-language radio challengers to
SABC radio stations. In the print arena apart
from two isiZulu language newspapers, INMSA's
daily Isolezwe and the independent biweekly
Ilanga, South African non-English and non-
Afrikaans speakers are not well served.

We should be cautious about seeing media in
isolation, and expecting swift and dramatic
change in this sector when there has been
little rapid change in the economy as a whole.
Although South Africans are better off than
they were under apartheid, persistent income
inequality, unemployment, and positive but low
rates of annual economic growth still bedevil
the ability of the country to improve the lot of
millions. In this environment it is unrealistic to
expect massive change in the media. As the
UK academic Clive Barnett has noted, ‘'One
should be wary of an overly media-centric view
of the determinants of the democratisation of
the media in particular, or of democratisation in
South Africa in general’ (Barnett 1999).

South African media also stands on the edge
of tremendous change. With the growth of
broadband Internet access, middle-class
South Africans already have the choice of
a wide variety of news and opinions. The
introduction of digital terrestrial TV and the
growth of mobile data (both of which are
beyond the scope of this chapter) will provide
more channels of communication, even for the
poor. Community hyper-local media stands to
gain from the decline in traditional national
and regional newspapers. The big lesson to

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



be learned from the advent of democracy and
the end of apartheid isolationism is that South
Africa tracks the developed world in economic
terms, and will not escape global media trends
- in media ownership as in other areas.

Who Owns Whom was established in 1980 by
the late Robin McGregor who first identified
the concentration of economic control in the
1980s which was largely voluntarily unbundled
- largely voluntarily - in the 1990s. Today
the Who Owns Whom file identifies 16 000
company ownership linkages and more than 30
000 cross-directorships across 300 industries
in South Africa. Parts of the source material
for the chapter on media ownership in the last
20 years was made available from Who Owns
Whom.

References

Barnett, C (2009) The limits of media
democratisation in South Africa: politics,
privatisation and regulation. Media, Culture &
Society, Vol. 21: 649-671.

Brown, K (2014) Independent takeover
focused on transformation. http://www.iol.
co.za/news/independent-takeover-focused-
on-transformation-1.1637753#.U5RWORDbf0_s
[Accessed March 2014]

Christian Science Monitor. 1984. http://www.
csmonitor.com/1984/0203/020318.html/(page)/3

Community radio in South Africa, South Africa Info.
2012. http://www.southafrica.info/about/media/
community-radio.htm# [accessed March 2014]

Duncan, J (2011) The print media transformation
dilemma. In Daniel J, Naidoo P, Pillay D and Southall
R (eds) New South African Review 2: New Paths,
Old Compromises. Johannesburg: Wits University
Press.

Hachten, W A and Giffard C (1984) Total Onslaught:
The South African Press Under Attack. Madison:
University of Wisconsin Press.

Hadland, A (2007) The South African print

media, 1994-2004: An application and critique

of comparative media systems theory. Thesis
presented for the degree of Doctor of Philosophy
in the Centre for Film and Media Studies University
of Cape Town, HSRC website, www.hsrc.ac.za/en/
research-data/ktree-doc/1339? [Accessed April
2014].

Jacobs, S (1999) Tensions of a free press: South
Africa after apartheid, Research Paper R-22. The
Joan Shorenstein Center, Harvard University. http://
shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2012/03/
r22_jacobs.pdf [Accessed March 2014]

McGregor, R (1994) Aunty Argus marries an Irish
cousin. Rhodes Journalism Review, Grahamstown.

Mungadze, S (2013) Community TV? Breaking
licence rules? http://www.bdlive.co.za/business/



media/2013/01/31/community-tv-breaking-licence-
rules[Accessed March 2014]

Media Workers Association of South Africa. 2013.
How INM “harvested” Independent Newspapers

in SA - MWASA submission to Treasury on a case
study of foreign direct investment gone wrong.
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/
politicsweb/en/page71656?0id=360510&sn=Detail&
pid=71656 [Accessed March 2014]

NAB (2014) Broadcasting in South Africa -
Overview of developments in broadcasting in
South Africa since 1994. http://www.nab.org.za/
broadcast.asp [Accessed March 2014]

Naspers Integrated Annual Report 2013. http://
www.financialresults.co.za/2013/naspers_ir2013/2-
operational-review-2.php [Accessed March 2014].

Politicsweb.co.za (2013) SA’s media: The old is
dying, the new is struggling to be born. http://www.
politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/
page72308?0id=402740&sn=Marketingweb+detail&
pid=90389 [Accessed March 2014].

Rumney, R (2013) Media Ownership and
Transparency. Rhodes Journalism Review. http://
www.rjr.ru.ac.za/rjrpdf/rjr_no33/Media_ownership_
and_Transparency.pdf [Accessed April 2014].

The Citizen (1997) Perskor, Kagiso merger set for
OK.

Who Owns Whom website. http://www.
whoownswhom.co.za/

Williams, M (1994) Mandela’s friend buys Argus,
Natal Witness.

Twenty years of SA media ownership (1994 - 2014)



